Nauka i wykształcenie cz. 12

Połączenie tych dwóch względów w wykładzie nauki o kształceniu czyli dydaktyki jest bardzo możliwe. Skoro się bowiem uczy, a zwłaszcza młodzież, mimo woli przez naukę się wychowuje. Choćby ktoś silił się dawać wiedzę wyłącznie jako postulat kulturalny, nie może przez naukę nie wychowywać. Jeżeli zaś tak jest, to zarządzenia dydaktyczne muszą być w zgodzie z innymi czynnościami wychowawczymi i zmierzać do tego, aby wpływ nauki, który i tak jest znaczny, podnieść przez świadome działanie. Dydaktyka staje się więc częścią pedagogiki, i to częścią bardzo ważną.

Przekonanie o konieczności ścisłego związku między kształceniem a wychowaniem utrwala się coraz więcej i zmienia stosunek do siebie czynników ściśle wychowawczych i ściśle kształcących. Nowoczesna szkoła bierze na siebie coraz więcej obowiązków, które uważano dawniej za przywiązane raczej do domu rodzicielskiego. Idea wychowawczej nauki już tak dalece dojrzała, że dom zrzeka się chętnie swych praw do prowadzenia dzieci na korzyść szkoły, a szkoła rozszerza coraz więcej zakres swego działania, nie cofając się nawet przed spełnianiem w zastępstwie domu rodzicielskiego obowiązków pod względem fizycznego wychowania, a nawet odżywiania dzieci. Życie, zwłaszcza w wielkich miastach, socjalizuje się, a skutki tego objawu odczuwa się w nowoczesnym wychowaniu.

 

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    Egzamin elektryczny
    kosze prezentowe
    angielski dla firm
    relokacja maszyn
    remonty Bydgoszcz
    remonty pomp zatapialnych śląsk
    remonty tokarek
    renowacja posadzek przemysłowych
    renowacja schodów gliwice
    renowacja skóry