Dydaktyka i jej podział cz. 3

Przedmiotem wychowania jest wychowanek, a więc materiał żyjący, rozwijający się w kierunku cielesnym i duchowym. Cielesną stroną wychowania zajmuje się etyka, duchową psychologia wychowawcza.

Ze względu na cel powstaje dział pedagogiki, który od greckiego wyrazu telos t. j. koniec nazywamy teleologią wychowawczą. Ostatecznym celem wychowania może być tylko uszczęśliwienie i umoralnienie wychowanka.

Ten cel osiąga się przez środki bezpośrednie i pośrednie. Bezpośrednimi środkami są rozmaite czynności wychowawcze, przykład i pouczanie. Działanie wychowania za pomocą środków bezpośrednich nazywamy wychowaniem w ściślejszym znaczeniu i w tern znaczeniu mówimy o człowieku dobrze i źle wychowanym t. j. tworzącym mniej lub więcej moralną osobistość. Część wychowania, zajmującą się bezpośrednim wpływaniem na wyrobienie szlachetnego charakteru, pedagogika nazywa hodegetyką albo prowadzeniem. Ponieważ prowadzenie ma wywołać w wychowanku stałe przekonanie o konieczności cnoty, nie może być zastosowane od razu.

 

Comments
  1. Reklama

    To Cię zainteresuje:

    laboratorium pomiarowe
    kurs instruktora
    agencja eventowa
    rolety Rzeszów
    rolety szczecin
    rosyjski szczecin
    rozdzielacze hydrauliczne
    rozliczenie firm opole
    rozrywka szczecin
    rozstrój żołądka